Vores værdier

I 2024 overgår vi til ny skolestruktur, men vi tror stadig på vores værdier, som blev lavet dengang, vi var samlet i en større distriktskole. Afdelingernes kernefortællinger er ligeledes gældende og findes her på siden.

Vores tre formål

Skolen understøtter det enkelte barns selvværd og karakterdannelse

Egedal Skole vægter elevernes personlige udvikling højt.
Vi understøtter børnene i at udvikle selvstændighed, robusthed og selvværd.
Det betyder, at vores pædagogiske personale i planlægningen igennem året forholder sig til tre kompetenceområder for hvert barn - dets faglige, personlige og sociale kompetencer.
Ved at arbejde med disse tre kompetenceområder styrkes barnets karakter og selvværd. For børns karakterdannelse står stærkt i det fælles grundlag for Egedal Skole.

Alle børn skal lære og udvikle sig i motiverende og ambitiøse læringsmiljøer ud fra deres læringsforudsætninger.

Egedal Skole har forskellige elever med mange forskellige forudsætninger – og det ser vi som en ressource. Vi arbejder ud fra en viden om, at forskellige elever lærer bedst sammen. Vi ved også, at elever lærer mere i løbet af skoledagen, når der dels er tydelige mål for den faglige udvikling og dels er god dialog med lærere og pædagoger om, hvordan man lærer optimalt.
Mål for undervisningen er synlige for eleverne, og der følges op på dem.
Elever på Egedal Skole skal være bevidste om egne læreprocesser, have medbestemmelse og tage ansvar.

Alle børn skal indgå i og bidrage til fællesskaber

Fællesskaber på skolerne er noget af dét, som eleverne selv fremhæver.
For fællesskaber er helt centrale i et børneliv og derfor understøtter vi udviklingen af stærke fællesskaber mellem elever i hver klasse, på hver årgang samt på tværs af årgange. For som repræsentanter fra elevrådet siger: ”Vi skal være sammen med andre i klassen end dem, vi selv vælger. Lærerne skal lave grupperne, så vi lærer forskellige at kende”.
På Egedal Skole støtter vi op om og giver rum til at udvikle fællesskaber i fx skolernes featureuge og læseuge, ved skolefodbold og Luciadag, kordag og musical samt i mange andre sammenhænge. For fælles aktiviteter styrker de brede fællesskaber på tværs af klasser og årgange.